Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że podczas świąt podstawowej opieki medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Są one czynne w okresie świąt całą dobę. Można również skorzystać z całodobowej infolinii NFZ 800 190 590.
„W zależności od stanu zdrowia zgłaszającego się pacjenta, konsultacja może mieć formę wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego. Jeśli lekarz przyjmujący w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej podejrzewa u swojego pacjenta zakażenie koronawirusem ma możliwość skierowania go na test wykrywający wirusa SARS-CoV-2” – informuje NFZ.
Adresy punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dostępne są na stronach wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Przez okres świąt pozostaje o dyspozycji pacjentów kontakt z konsultantami Telefonicznej Informacji Pacjenta.
„Pod numerem 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę uzyskasz wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, gdzie szukać najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jako skontaktować się ze szpitalem” – tłumaczy NFZ.
Fundusz przypomina również, że w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem można skorzystać z internetowego formularza dostępnego na stronie gov.pl/dom. Znajduje się tam zlecenie testu w kierunku COVID-19.
„Zamieszczona tam ankieta składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami, u których potwierdzono COVID-19 oraz objawów, jakie mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Na podstawie udzielonych przez Ciebie odpowiedzi, system oceni, czy istnieje ryzyko, że zaraziłeś się koronawirusem” – informuje fundusz.
W przypadku, gdy okaże się, że wykonanie testu jest konieczne, można zapisać się na badanie diagnostyczne przez Internet, wykorzystując profil zaufany albo zamówić rozmowę z konsultantem Centrum Monitorowania Domowej Opieki Medycznej, który je zleci.
Test wykonywany jest bezpłatnie w jednym z ponad 630 punktach. Będą one również dostępne w okresie Świąt Wielkanocnych.
„Po zleceniu badania, otrzymasz informacje SMS z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test, blisko swojego miejsca zamieszkania i uniknąć czekania w dużej grupie pacjentów. W wiadomości z systemu znajdziesz również link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta, za pomocą której możesz zaakceptować lub odrzucić zalecany termin i wyszukać inny wolny termin lub miejsce badania”- dodaje NFZ.
W przypadku nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają Izby Przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe. W takich przypadkach dzwonić też można na 999 lub 112. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że zły stan zdrowia może wynikać z zakażenia koronawirusem, należy poinformować o tym poinformować personel placówki medycznej lub dyspozytora pogotowia ratunkowego.